RightShip არის გლობალური საზღვაო ინდუსტრიის უსაფრთხოების და გარემოს დაცვის წამყვანი ორგანიზაცია, რომელიც მიზნად ისახავს საზღვაო ტრანსპორტის სფეროში რისკების შემცირებას და ეკოლოგიური სტანდარტების დაცვას. RightShip აწარმოებს სხვადასხვა ტიპის გემების, მათ შორის მშრალტვირთმზიდების (bulk carriers), ინსპექციას და შეფასებას, რათა დარწმუნდნენ, რომ ისინი აკმაყოფილებენ უსაფრთხოების და გარემოსდაცვით სტანდარტებს.
RightShip Inspection-ის ძირითადი მიზნები:
- უსაფრთხოების შეფასება:
RightShip-ის ინსპექტორები გემზე აფასებენ უსაფრთხოების კრიტერიუმების დაცვას, რომლებიც მოიცავს:
- გემის ტექნიკურ მდგომარეობას,
- ეკიპაჟის მომზადებასა და კვალიფიკაციას,
- ავარიული აღჭურვილობის მზადყოფნას.
- გარემოს დაცვა:
RightShip ახორციელებს გემის ინსპექტირებას გარემოზე ზემოქმედების კუთხით, განსაკუთრებით ნახშირბადის ემისიის და საწვავის მოხმარების კონტროლისთვის. ორგანიზაცია ხელს უწყობს დაბალი ემისიის მქონე გემების სერტიფიცირებას და რეკომენდაციას უწევს ეკოლოგიურ სტანდარტებს.
- რეპუტაციის შენარჩუნება:
RightShip უზრუნველყოფს, რომ გემები, რომლებიც გადიან მათ ინსპექტირებას, პასუხობენ მაღალი დონის საერთაშორისო სტანდარტებს. ეს ხელს უწყობს, რომ კომპანიებმა შეძლონ მაღალი რეპუტაციის შენარჩუნება და მოიზიდონ მეტი დამკვეთი.
RightShip Inspection-ის პროცესი მშრალტვირთმზიდებზე ;
RightShip-ის ინსპექტორები გემის ინსპექტირებისას, რამდენიმე ეტაპს განახორციელებენ, რომელიც მოიცავს:
- წინასწარი შეფასება: ინსპექტირების დაწყებამდე გემის მფლობელმა უნდა შეავსოს და წარადგინოს სხვადასხვა ტექნიკური ინფორმაცია RightShip-სთვის. წინასწარ შეფასებაში ინიშნება გემის ტექნიკური მახასიათებლები, მისი მართვის სისტემა და ეკიპაჟის წევრების შესახებ ინფორმაცია.
- გემის დოკუმენტაციის შემოწმება: ინსპექტორები გემზე უნდა გაეცნონ ყველა საჭირო დოკუმენტაციას, რაც დაკავშირებულია გემის უსაფრთხოების სერტიფიკატებთან, ტექნიკურ მდგომარეობასთან და მართვის სისტემასთან.
- გემის ინსპექტირება: ინსპექტორები ფიზიკურად ამოწმებენ გემის სტრუქტურას, მათ შორის:
- სატვირთო განყოფილებებს,
- სასიცოცხლო აღჭურვილობას.
- ეკიპაჟის შემოწმება და ტრენინგი: შემოწმება მოიცავს ეკიპაჟის უნარ-ჩვევების შეფასებასა და მათი უსაფრთხოების ცოდნის ტესტირებას, რაც მოიცავს:
- ხანძარსაწინააღმდეგო აღჭურვილობის გამოყენების ცოდნას,
- გადაუდებელი სიტუაციების მენეჯმენტის უნარებს.
RightShip Inspection-ის შედეგები და შეფასება ინსპექტირების დასრულების შემდეგ გემი იღებს შეფასებას, რაც შეიძლება იყოს დადებითი ან უარყოფითი, დამოკიდებულია ინსპექტირების შედეგებზე. დადებითი შეფასება ნიშნავს, რომ გემმა წარმატებით გაიარა ყველა მოთხოვნა და შეესაბამება უსაფრთხოების და ეკოლოგიურ სტანდარტებს. უარყოფითი შეფასების შემთხვევაში, გემის მფლობელს მოეთხოვება გარკვეული რეკომენდაციების შესრულება და მართვა, რათა მოგვიანებით გაიაროს ხელახალი ინსპექტირება. RightShip-ის სარგებლიანობა და გავლენა ინდუსტრიაზე და მისი სტანდარტები ხელს უწყობს საზღვაო ინდუსტრიის უსაფრთხოების დონის გაზრდას და ეკოლოგიური პასუხისმგებლობის გავრცელებას. ეს ინსპექტირება აძლევს დამკვეთებს, სადაზღვევო კომპანიებს და სახელმწიფო ორგანოების წარმომადგენლებს ნდობის საფუძველს, რომ გემი აკმაყოფილებს მაღალი დონის მოთხოვნებს და უსაფრთხოდ შეძლებს საზღვაო გადაზიდვებს.
Port State Control (PSC)
ინსპექცია წარმოადგენს საზღვაო გემების კონტროლის მექანიზმს, რომელსაც პორტის სახელმწიფო კონტროლის სამსახური ახორციელებს, რათა უზრუნველყოს, რომ გემები შეესაბამებიან საერთაშორისო ნორმებსა და რეგულაციებს. ეს პროცესი განსაკუთრებულად მნიშვნელოვანია უსაფრთხოების, გარემოს დაცვისა და ეკიპაჟის პირობების ხარისხის შესამოწმებლად. PSC ინსპექცია ამოწმებს არა მხოლოდ გემის ტექნიკურ მდგომარეობას, არამედ ეკიპაჟის სამუშაო პირობებსაც. ქვემოთ დეტალურად განვიხილავ, როგორ სრულდება PSC ინსპექცია მშრალტვირთმზიდ გემებისთვის (dry bulk carriers) .
- მთავარი რეგულაციები და სტანდარტები, რომელთა მიხედვითაც სრულდება ინსპექცია
- SOLAS (Safety of Life at Sea) – მოიცავს უსაფრთხოების ნორმებსა და მოთხოვნებს.
- MARPOL (Marine Pollution) – ეხება გარემოს დაცვის წესებს, განსაკუთრებით ნარჩენების გადაყრის საკითხს.
- MLC (Maritime Labour Convention) – დასაქმებისა და ეკიპაჟის უფლებების დაცვის ნორმები.
- STCW (Standards of Training, Certification, and Watchkeeping) – მოიცავს ეკიპაჟის კვალიფიკაციისა და სერთიფიკატების კონტროლს.
- ინსპექციის პროცესი და შეფასება
- გემის დოკუმენტაციის შემოწმება
- სერტიფიკატები: ინსპექტორი ამოწმებს ყველა სავალდებულო სერტიფიკატს, რომლებიც ადასტურებს, რომ გემი შეესაბამება SOLAS, MARPOL, MLC და STCW კონვენციებს. ეს მოიცავს სერტიფიკატებს, როგორიცაა:
- უსაფრთხოების სერტიფიკატი (Cargo Ship Safety Certificate)
- ნარჩენების მართვის სერტიფიკატი (Garbage Management Certificate)
- ეკიპაჟის წევრების სერტიფიკატები (კაპიტნისა და ეკიპაჟის კვალიფიკაცია)
- ჟურნალები: ინსპექტორი ამოწმებს ჟურნალებს, როგორიცაა ზეთისა და ნარჩენების ჟურნალი (Oil Record Book), ბალასტური წყლის ჟურნალი და ეკიპაჟის სამუშაო საათების ჟურნალები.
- ტექნიკური მდგომარეობის შემოწმება
- მექანიკური სისტემები: ინსპექტორი ამოწმებს გემის ძრავას, ელექტროსისტემებს, ჰიდრავლიკურ სისტემებს და სხვა მექანიკურ ნაწილებს.
- ტვირთის სისტემები: მშრალი ტვირთის გემებზე, ეს მოიცავს ტვირთის დატვირთვისა და გადმოტვირთვის მექანიზმებს, როგორიცაა ჰიდრავლიკური კრანები და სხვა.
- სამაშველო საშუალებები: აუცილებელია, რომ ყველა სამაშველო ნავი, ჟილეტი და სხვა უსაფრთხოების საშუალება იყოს გამართული და მზადყოფნაში.
- ეკიპაჟისა და შრომის პირობების შემოწმება
- ეკიპაჟის უფლებები: ინსპექტორი ამოწმებს, აკმაყოფილებს თუ არა გემი მეზღვაურთა დასაქმების პირობებს, როგორიცაა ანაზღაურება, სამუშაო საათები, სამუშაოს უსაფრთხოება და ცხოვრების პირობები.
- სერთიფიკატები და კვალიფიკაცია: ინსპექტორი ამოწმებს ეკიპაჟის სერთიფიკატებს, რათა დარწმუნდეს, რომ თითოეული წევრი შეესაბამება STCW მოთხოვნებს.
- სოციალური პირობები და კომფორტი: ინსპექტორი ყურადღებას აქცევს ეკიპაჟის საცხოვრებელ პირობებს, მათ შორის სანიტარულ პირობებსა და საკვების ხარისხს.
- გარემოს დაცვის მოთხოვნები
- ნარჩენების მართვის სისტემები: MARPOL-ის მიხედვით, ინსპექტორი ამოწმებს ნარჩენების მართვის სისტემებს, როგორიცაა ნავთობის გამწმენდი სისტემები და ნარჩენების გადაყრის ჟურნალი. (Garbage record book).
- ბალასტური წყლის მართვა: ინსპექტორი ამოწმებს ბალასტური წყლის გამწმენდი სისტემებსა და ჟურნალს, რათა დარწმუნდეს, რომ ეს სისტემა არ აბინძურებს გარემოს.
- ზეთისა და მავნე ნარჩენების მართვა: ინსპექტორი ამოწმებს, თუ როგორ ხდება ზეთის და სხვა მავნე ნარჩენების მართვა, რაც თავიდან აცილებს პოტენციურ გარემოსდაცვით საფრთხეებს.
- ფიზიკური შემოწმება
- მოწესრიგება და სისუფთავე: გემის შიდა სივრცეების სისუფთავე, მოწყობილობების მდგომარეობა და ტვირთის განთავსების სიზუსტე მნიშვნელოვანი საკითხებია.
- წყლის დაცვა: უნდა იყოს დაცული გემის კორპუსის მდგომარეობა, რათა არ მოხდეს წყლის ჩაჟონვა ან ტვირთის დაზიანება.
- ინსპექციის შეფასება
PSC ინსპექტორი აფასებს გემს არა მხოლოდ შესაბამისობის ან შესაბამისობის არმქონეობით, არამედ თითოეული დარღვევის სერიოზულობასაც. დარღვევების მიხედვით, ის შეიძლება გამოიწვიოს:
- მცირე დარღვევა –რომელზეც მფლობელი ან ოპერატორი იღებს ვალდებულებას დროულად გამოსწორდეს.
- მნიშვნელოვანი დარღვევა – საჭიროებს მყისიერად გამოსწორებას და შეიძლება ინსპექტორის ზედამხედველობით განხორციელდეს.
- მძიმე დარღვევა – ასეთ შემთხვევებში ინსპექტორი უფლებამოსილია გემი შეაჩეროს პორტში, სანამ დარღვევები სრულად არ გამოსწორდება.
- დასკვნა Port State Control ინსპექცია წარმოადგენს კომპლექსურ პროცესს, რომელიც მიმართულია საზღვაო უსაფრთხოების, ეკიპაჟის უფლებების დაცვაზე და გარემოს დაცვის უზრუნველყოფაზე. მშრალი ტვირთის გემებისთვის ეს პროცესი განსაკუთრებით მოიცავს ტვირთის მართვისა და ნარჩენების კონტროლის საკითხებს, რაც ხელს უწყობს საზღვაო ოპერაციების სანდოობასა და უსაფრთხოებას.
საზღვაო გემებზე, როდესაც მიმდინარეობს სხვადასხვა ტიპის ინსპექცია, ეკიპაჟის თითოეულ წევრს გარკვეული მოვალეობები აკისრია, რათა გემმა წარმატებით გაიაროს შემოწმება და შეესაბამებოდეს საერთაშორისო და ადგილობრივ ნორმებს. ქვემოთ მოცემულია ეკიპაჟის წევრების ძირითადი მოვალეობები თითოეული ტიპის ინსპექციის დროს:
- Rightship Inspection
Rightship Inspection – არის დამოუკიდებელი აუდიტის პროცესი, რომელიც აუდიტორებს აძლევს საშუალებას შეაფასონ გემის მართვის, უსაფრთხოების და ეკოლოგიური დაცვის შესაბამისობა. ეკიპაჟის მოვალეობები Rightship ინსპექციის დროს მოიცავს:
- კაპიტანი და კაპიტნის თანაშემწეები: პასუხს აგებენ ინსპექტორებისთვის საჭირო დოკუმენტაციისა და უსაფრთხოების სტანდარტების უზრუნველსაყოფად. მათ უნდა ჰქონდეთ წესიერად განახლებული ჟურნალები, ტექნიკური და ოპერატიული დოკუმენტაცია, როგორიცაა გემის სერტიფიკატები, ტვირთის მართვის ჩანაწერები და ა.შ.
- მექანიკოსი და სამანქანო გუნდი: უზრუნველყოფენ, რომ ყველა სამანქანო მოწყობილობა და სისტემები სრულ მზადყოფნაშია. ისინი ამოწმებენ დოკუმენტაციას და ხელსაწყოებს, რათა უზრუნველყონ მათი გამართულობა.
- Deck Crew: უზრუნველყოფენ, რომ ყველა გარე უსაფრთხოების მოწყობილობა – როგორებიცაა ხანძარსაწინაარმდეგო საშუალებები – გამართულად მუშაობენ.
- Port State Control (PSC) Inspection
Port State Control არის რეგულარული ინსპექცია, რომელიც ადგილობრივი საზღვაო ხელისუფლების მიერ ტარდება, რათა დაადგინონ, თუ რამდენად შეესაბამება გემი საერთაშორისო საზღვაო და უსაფრთხოების ნორმებს. ეკიპაჟის მოვალეობები PSC ინსპექციის დროს მოიცავს:
- კაპიტანი და კაპიტნის თანაშემწეები: პასუხისმგებლები არიან ყველა საჭირო დოკუმენტაციის და გემის სერტიფიკატების წარდგენაზე. მათ უნდა შეძლონ ინსპექტორის კითხვებზე კომპეტენტური პასუხების გაცემა .
- Deck Officers (Deck Crew): უზრუნველყოფენ, რომ ყველა გარე მოწყობილობა უსაფრთხო მდგომარეობაშია, მათ შორისაა სამაშველო საშუალებები და უსაფრთხოების სხვა მოწყობილობები.
- სამანქანო გუნდი: უზრუნველყოფენ, რომ ყველა მექანიკური სისტემა გამართულია, განსაკუთრებით თუ ინსპექტორი მოითხოვს მათ შემოწმებას. მექანიკოსებმა უნდა უზრუნველყონ, რომ საწვავის, ზეთისა და ჰიდრავლიკური სითხეების ჩანაწერები რეგულარულად არის შენახული და წესრიგშია.
- კაპიტნის მეორე თანაშემწე: უნდა იყოს მზადყოფნაში, რათა აჩვენონ GPS და რადარის სისტემების გამართული ფუნქციონირება და ასევე, ყველა ნავიგაციის რუკა და მოწყობილობა წესრიგში უნდა ჰქონდეთ.
გემზე ყველა აღჭურვილობა, მათ შორის სამაშველო საშუალებები, კომუნიკაციის სისტემები, ნავიგაციის ხელსაწყოები და სხვა ტექნიკური მოწყობილობები, უნდა იყოს მუდმივად გამართული. ამავდროულად, აუცილებელია რეგულარული ტექნიკური შემოწმებები რათა თავიდან იქნას აცილებული მოწყობილობის გაუმართაობები, რაც შეიძლება საფრთხეს უქმნიდეს ეკიპაჟის უსაფრთხოებას. ეკიპაჟის უსაფრთხოება დამოკიდებულია არა მხოლოდ გემის სტრუქტურულ მდგომარეობაზე, არამედ იმაზე, თუ როგორ არის მოწყობილი საგანგებო სიტუაციებში მოქმედების სისტემები. სწორედ ამიტომ, აღჭურვილობის ტესტირება და განახლებები მუდმივად უნდა მიმდინარეობდეს, რათა ყველა პოტენციური რისკი მაქსიმალურად შემცირდეს და ნებისმიერი ტექნიკური პრობლემა დროულად აღმოიფხვრას. საგანგებო სიტუაციების ეფექტურად გამკლავებისათვის მნიშვნელოვანია, რომ ეკიპაჟი სრულად გაეცნოს ყველა აღჭურვილობის ფუნქციონირებას და იყოს მომზადებული მის გამოსაყენებლად ნებისმიერ დროს.
შორეული ნაოსნობის კაპიტნის უფროსი თანაშემწე
ირაკლი შაქარიშვილი